Starý zákon byl napsán před tisíci lety. Jsou jeho varování ohledně čistých a nečistých zvířat stále aktuální?
V předchozím článku jsme již přemýšleli o původní stravě určené Bohem pro lidstvo, a o zvířatech, která Bůh definoval jako čistá a nečistá poté, co do světa vstoupil hřích. Nyní se ptáme, proč bychom měli následovat tyto předpisy ze Starého zákona ještě v této době?
Budeme se věnovat několika věcem, které lidé namítají, a různým veršům z Bible, které, zdá se říkají, že nemusíme následovat předpisy ohledně naší stravy. Musíme se naučit správně rozlišovat slovo pravdy. (2. Timoteovi 2:15)
Otázka 1: Nejsou tyto seznamy čistých a nečistých zvířat jen pro Židy?
Odpověď: Ačkoli jsou tyto seznamy zaznamenány v knize Leviticus 11. kapitole a v knize Deuteronomium 14. kapitole, první zmínka je v době potopy (Genesis 7).
V Noemově arše nebyli žádní Židé. Teprve až později se potomci Abrahamovi stali známí jako “Židé”.i V prvních dnech je pak Bůh poučil o konceptu “čistých a nečistých” zvířat. Tyto seznamy předchází zákony Mojžíšovy, a proto platí pro celé lidstvo, nejen pro určité skupiny.
Otázka 2: Copak neměl Petr vizi, ve které mu bylo řečeno, aby jedl nečistá zvířata? Neznamenalo by to, že tyto předpisy již dále neplatí?
Odpověď: Povšimněte si následujících skutečností v příběhu ze Skutků 10. kapitoly.
A) Kornelius, muž nežidovského původu, přijal vidění nabádající k tomu, aby poslal pro Petra.
B) Petr také, dřív, než Korneliovi muži přišli k jeho domu, obdržel vidění. Uviděl “otevřené nebe” a něco jako velikou plachtu, jak se spouští na zem.ii V ní byli všichni čtvernožci, dravá zvěř, zemští plazi i nebeští ptáci (tedy nečistá zvířata).
C) Když je Petrovi řečeno: ”zabíjej a jez!”, odpověděl: “Ne, Pane! Nikdy jsem nejedl nic poskvrněného a nečistého!” (Skutky 10:14) . Petr nebyl nikdy Ježíšem učen tomu, aby jedl cokoli “poskvrněného nebo nečistého”. Nemohl věřit tomu, že mu Pán říká, aby to udělal.
D) Petr si nebyl jistý, co to vidění, které měl, má znamenat (). Když mu Pán doslova řekl “jez nečistá zvířata”, proč tedy pochyboval? Nebyla by změna v předpisech ohledně stravy jasná? Petr si byl nejistý, protože si uvědomil, že vidění bylo symbolické – ne odkazující na doslovná nečistá zvířata.
E) Když Petr přišel do domu ke Korneliovi, uvědomil si: ”Bůh mi ukázal, abych žádného člověka neměl za nečistého nebo poskvrněného” (Skutky 10,28). Duch Svatý byl dán pohanům stejně tak, jako byl dán Židům o Letnicích. Petr se dozvěděl, že poselství evangelia bylo určeno pro celý svět a nejen pro Židy. Vidění nebylo o stravovacích předpisech, ale o zvěstování pokoje skrze Ježíše Krista, který je Pánem všech. Vidění používá nečistá stvoření jako symboly nežidovských národů, které volá k sobě prostřednictvím evangelia.iii
Otázka 3: Copak jsme nebyli povoláni ke svobodě v Kristu, a nejsme již více pod otroctvím zákona?
Odpověď: Vzhledem k tomu, že předpisy ohledně jídla existovaly už před časem Noeho, je poslušnost vůči nim opravdu “otroctvím”?
Ježíš nám řekl, že nepřišel Zákon zrušit, nýbrž naplnit (). Dobré zdraví a dlouhý život je cokoliv, jen ne otroctví.
Vzpomeňte si na historii těchto předpisů. Předně jsou lidstvu dána před dny Noeho. Hospodin říká svému lidu: “Budeš-li poslouchat svého Boha, řídit se jeho přikázáními, a zachovávat všechna jeho ustanovení, pak na tebe nedopustím žádnou nemoc.” (Exodus 15:26) Čisté a nečisté maso je jasně definováno v Leviticu 11. kapitole a Deuteronomiu 14. kapitole. Petrovo vidění nám ukazuje, že Ježíš nezrušil čisté a nečisté.
Pavel říká věřícím: “Nedotýkejte se nečistého” a Pán vás přijme. Jan mluví o duchovním Babylonu jako o “kleci každého nečistého a nenáviděného ptáka”. Izaiáš prorokoval o nové Zemi po návratu Krista: “ti, kdo jedí maso prasat, krys a jiné havěti, zahynou spolu s ním” (Izaiáš 66:17) Z jednoho konce Bible na druhý je zvěst o čistém a nečistém jen potvrzována. Je to otázka zdraví a pohody, a ne otroctví.
Náš moderní svět přirovnává “svobodu” k tomu dělat si, co chceme, ale Bůh nás volá k vyššímu standardu. Pavel nám říká: “Vy jste byli povoláni ke svobodě, jen nemějte svobodu za příležitost k prosazování sebe, ale služte v lásce jedni druhým” (Galatským 5:13). Ježíš říká: “Milujete-li mne, budete zachovávat má přikázání” (Jan 14:15). Petr říká: “Duch Kristův” byl u dávných proroků, což znamená, že předpisy o stravě jsou slova Kristova.
V našem zájmu je, ukázat naši lásku k Bohu tím, že ho posloucháme, a také předejít nemocem tím, že přijímáme jeho předpisy o stravě a vzdáváme hold Bohu za jeho pravidla pro zdraví a štěstí. Opravdu chceme ignorovat tyto zákony o zdraví? Pokud to uděláme, děláme to na vlastní nebezpečí.iv
Poznámky:
i. Termín “Židé” je použit poprvé v Bibli ve 2.Královské 16:6. Abraham byl známý jako Žid.
ii. Vidění přicházelo z nebe. Mohli bychom očekávat taková stvoření vyvstat ze země, nikoli spadnout z nebe! To indikuje, že to bylo symbolické, nikoli doslovné.
iii. Dokonce dnes používáme nečistá zvířata jako symboly států, jako Americký orel, Britský lev, Kanadský bobr a Ruský medvěd.
iv. Zvažte následující verše: 1. Korintským 3:16-17; 1. Korintským 6:19-20; a 1. Korintským 10:31.
Autor:
Prof. Walter Veith, Ph.D. – Doktor zoologie, je uznávaný autor, vědec a lektor z Jihoafrické university v Kapském městě. Oblast výzkumu profesora Veitha je výživová fyziologie soustředená na účinek moderního chovu zvířat na výskyt nemocí u lidí. Jeho objevy jsou dostupné online prostřednictvím Amazing Discoveries. Napsal několik knih a je autorem mnohých video-prezentací na témata: archeologie, biologie, kreacionizmus, historie a biblická proroctví. V současnosti působí jako kazatel Církve adventistů sedmého dne v Transvaalském sdružení v JAR.
(Originál publikován 13.květen 2009)
Další články ze série: Maso a Bible
- Umělé maso
- Čisté a nečisté: Historie lidské stravy
- Čistá zvířata
- Nečistá zvířata
- Platí stále pravidla ohledně stravy ze Starého zákona?
- Čisté a nečisté v Novém zákoně
Pán Boh vie čo je pre človeka najlepšie a to sa týka aj potravy, ktorú prijímame.Veď kto iný by najlepšie vedel aké jedlo je pre nás dobré ako sám Stvoriteľ, ktorý stvoril každého živočícha na zemi, vo vzduchu, na nebi aj pod zemou a pozná ho do poslednej bunky. Človek ješitný to berie ako obmedzovanie ale človek ptemýšlajúci, ktorý lúbi nášho Pána a jeho múdre zákony dodržuje ustanovenia na svoj prospech aby sa mu darilo a robil radosť Pánu Bohu. Ďakujem autorovi za článok.