V posledních desetiletích se teorie, založené na kompromisu mezi vědou a Písmem (Biblí), rozšířily a staly běžnějšími. Nicméně, tyto dva pohledy na svět (šestidenní stvoření a evoluce), se vzájemně vylučují, chceme-li je přijmout v jejich úplnosti.
Například v roce 1949, přední evolucionista George Gaylord Simpson označil evoluci, jako náhodný proces a napsal:
Tento názor je v přímém rozporu s nejprostším prohlášením Bible a jakýkoli kompromis zde vyžaduje značnou duševní gymnastiku. Písmo jasně konstatuje, že původ fyzického a biologického světa stojí na Bohu, a že člověk byl stvořen k obrazu Božímu s určitým záměrem:
Modely kompromisu
Ve své knize “Počátek aneb spojování vědy a biblické víry” Dr. Ariel A. Roth (americký zoolog) uvádí výčet různých alternativních modelů, které byly navrženy s cílem překlenout propast mezi oběma zmíněnými světonázory.2 Při porovnání Písma s některými z těchto dalších teorií je zřejmé, že kompromis mezi Stvořením a Evolucí jednoduše nemůže fungovat.
Teorie mezer – navrhuje dvě fáze stvoření světa. Po počátečním stvoření v šesti dnech, které je následně Bohem zničeno, následuje dlouhé časové údobí – tzv. mezera, která vyústí v současné stvoření popsané v Bibli.
Takové pojetí umožňuje počítat s dlouhými epochamii. Nicméně ve fosilním záznamu není žádný doklad o existenci takové mezery. Tento model tak přináší více otázek než odpovědí.
Progresivní kreacionismus – tvrdí, že Bůh tvořil v minulosti mnohokrát, a že tyto stvořitelské epizody jsou rozprostřeny napříč dlouhými časovými úseky. Tuto představu však Bible nepodporuje.
Teistická evoluce – říká, že Bůh nějakým způsobem řídí proces evoluce a pomáhá jí vždy, když nastanou nějaké zásadní komplikace. Smrt je podle Bible důsledkem hříchu, ale podle teorie evoluce je smrt prostředkem k pokroku. Přežití nejschopnějších a smrt slabších je prostředek k pokroku. Bez neustálého koloběhu smrti a přežití, není evoluční pokrok možný. Opět jsou oba pohledy na svět ve vzájemném nesouladu.
Toto avšak nejsou největší kompromisy, které musí teističtí evolucionisté udělat, aby do textů Písma jejich pohled zapadal.
Deistická evoluce – se přiklání k představě určité formy boha, který nějakým způsobem řídí proces evoluce, avšak zavrhuje Bibli a to, že Bůh je osoba. Podle tohoto modelu Bůh aktivně nejedná v lidských životech.
Panspermie (vesmírný původ nebo kosmické stvoření) – předpokládá, že život se nevyvinul na Zemi sám z neživé hmoty, nýbrž byl na ni zanesen prostřednictvím meteoritu popřípadě jiných kosmických těles, nebo dokonce, že zde byl vysazen nějakou mimozemskou civilizací. Tato představa vznikla s ohledem na skutečnost, že spontánní vznik života z neživé hmotyii je z hlediska počtu pravděpodobnosti nepředstavitelně málo pravděpodobný. Panspermie tak ve skutečnosti vůbec neřeší problém počátku života na Zemi, pouze ho přesouvá (odkládá) do vzdálených hlubin vesmíruiii.
Tyto teorie kompromisu nejsou doloženy v biologii ani geologii a jsou v rozporu s Božím slovem.
Steve Shaller vysvětluje několik dalších nebiblických postojů ohledně příběhu Stvoření:
Přepracovaný mýtus. Zpráva o stvoření je mezopotámský mýtus stvoření, který byl pečlivě přepracován k vyjádření teologické pravdy. Mýtus je prostě médium, jehož prostřednictvím jsou tyto pravdy sděleny.
Teologie uber alles. Otázka historické pravdivosti zprávy nemá vůbec žádný význam. Vše, na čem záleží, je teologická pravda, kterou obsahuje. Jiná formulace může být, že od Bible se očekává, že je spolehlivá pouze v oblasti teologického významu; není zamýšlena jako učebnice vědy či historie, a proto nemusí být zcela přesná v těchto oblastech.
Omylný lidský produkt. Stejně jako zbytek Bible, Genesis zpráva není Boží slovo, ale záznam, který odráží setkání určitého národa s Bohem. Neexistuje žádný důvod očekávat, že nebude obsahovat chyby, a to zejména v oblastech, které byly mimo znalosti autorů.3
Stvoření v Písmu
Ježíš – samotný Bůh – stvořil vesmír, zemi, a všechno, co je v něm:
Nebesa, podle Písma, nebyly odvozeny od libovolného procesu, ale byly vytvořeny Bohem a hlásají Boží slávu:
V Bibli je popsáno, že svět byl stvořen v šesti dnech. Více k tomuto tématu se dočtete v našem článku Pochopení stvořitelského týdne.
POZNÁMKY:
i Časovými údobími v rádu milionu až miliard let. – pozn. Recenzenta
ii Na Zemi nebo kdekoliv jinde ve vesmíru. – pozn. recenzenta
iii Panspermie je tak spíše otázkou než odpovědí. – pozn. recenzenta
ODKAZY:
1 George G. Simpson, The Meaning of Evolution: a Study of the History of Life and of its Significance for Man (New Haven: Yale University Press, 1949).
2 ROTH, A. A. Origins: Linking Science and Scripture, Review and Herald Publishing Association, 1998.
3 Steve Schaffner, Various Interpretations of Genesis, http://www.talkorigins.org/faqs/interpretations.html.
AUTOR:
Tento článek je převzatý z knihy Genesis konflikt od prof. Waltera J. Veitha, doktora zoologie, mezinárodně uznávaného vědce, přednášejícího v mnoha zemích Afriky, Evropy, Ameriky a Austrálie. Profesor Veith věří, že evoluce neposkytuje uspokojivé vysvětlení našeho původu. Jeho kniha Genesis konflikt, stejně tak i série videí, která předkládá myšlenky z této knihy, jsou k dispozici v našem eshopu (nebo ZDARMA ke shlédnutí).
Prof. Dr. Veith v této knize prezentuje své studium původu života. Jeho přírodovědecká vášeň ho přivedla k radikálnímu životnímu přehodnocení jeho dřívějšího evolučního pohledu na svět. Upozorňuje na mnohé omyly i neznalost mnoha důležitých objevů. Mýty v dané oblasti systematicky vyvrací a nahrazuje alternativou kreacionistického výkladu přírodních jevů.
Další články ze série: Podstata sporu
- Souhlas pod nátlakem
- Stvoření a Evoluce: Je kompromis možný?
- Jak to, že můžeme vidět miliardy světelných let vzdálené hvězdy?
- Pochopení stvořitelského týdne
- Vzestup evolučního myšlení
- Historie Země: Protichůdné modely
- Lamarck navrhuje přirozený výběr
- Jak vznikl vesmír?
- Historie modelu velkého třesku
- Hubbleovy předpoklady
- Filozofické předpoklady velkého třesku
- Fyzikální pozorování velkého třesku
- Stáří Země
- Důkazy pro mladý vesmír
- Radiokarbonová metoda datování
- Chronologie potopy
- Můj osobní konflikt - prof. Dr. Walter Veith
- Vyhynutí dinosaurů a globální katastrofa
- Odpovědi na otázky
- Důkaz skutečností, které nevidíme...
Komentujte