Každý židovský svátek představoval úlomek z Kristovy služby. Boží lid, Izrael, každoročně slavil svátky na počest toho, že je k nim Bůh tak dobrý. Hlavní izraelské svátky byly: Hod beránka, Svátek nekvašených chlebů a Svátek prvotin. Byly to zároveň první tři svátky v židovském roce, a všechny měli ukazovat na Kristův první příchod na Zem.
Hod beránka
Hod beránka představoval ukřižování Krista. V Pavel říká: “Vyčistěte proto starý kvas, abyste byli novým těstem, neboť jste nekvašení. Vždyť Kristus, náš velikonoční Beránek, byl za nás obětován.”
Hod beránka se konal poprvé, když byly Izraelité otroky v Egyptě. Bůh seslal rány, včetně anděla smrti, který v Egyptě zabil všechny prvorozené, aby Egypt potrestal. Aby mohl Boží lid této ráně uniknout, řekl Bůh, aby každá rodina zabila beránka bez vady a jeho krví natřela veřeje a nadpraží svých dveří, aby tak anděl smrti přešel jejich domy, a jejich prvorození tak mohli být v bezpečí ().
Aby na tuto událost pamatovali, slavili Židé každoročně tento Hod beránka, který se však neohlížel pouze zpět na jejich vyvedení z Egypta a na krev zabitého beránka, ale vzhlížel vpřed k dokonalému Beránku, který měl být zabit, aby sňal hříchy světa ()
Kristova oběť byla naplněním Hodu beránka. On byl tím Beránkem bez vady. říká: “Budete mít beránka bez vady, ročního samce; vyberete ho z beránků nebo z kůzlat… žádnou kost v něm nezlámete.” Ačkoliv byl Ježíš zabit v době Hodu beránka, mnoho Křesťanů slaví Jeho smrt při Velikonocích, což je kompletně odlišná – pohanská – slavnost.
Tato proroctví Kristus naplnil v Novém zákoně:
Svátek nekvašených chlebů
Tento svátek představoval tělo Krista. Byl symbolem Krista ležícího v hrobě. Ježíš sám vztahoval symbol chleba na sebe. “Neboť chléb Boží je ten, který sestupuje z nebe a dává život světu” ()
Farizeové, v té době náboženští vůdci, velmi dobře věděli o čem Ježíš hovořil. Chápali tuto : Mesiáš jako Chléb života. Věděli, že tím, že sebe přirovnával ke Chlebu života, tvrdil, že je tím zaslíbeným Mesiášem, tím Svatým z Izraele. Právě proto se Ho pokusili ukamenovat.
Ježíš je znázorňován jako Chléb života také ve svatyni v podobě stolu s předkládanými chleby. Zde byl chléb vždy nekvašený (bez kvásku či droždí). V Bibli je kvas symbolem hříchu nebo chyby. Je příčinou kvašení – Ježíš řekl svým učedníkům: “Dávejte si pozor a varujte se kvasu farizeů a saduceů!” (; ). Apoštol Pavel varoval církev v Korintu: “Nevíte, že trocha kvasu prokvasí celé těsto?” (). Tím říkal, že i jen malé množství hříchu nás může zcela zničit.
Ježíš je přirovnáván k nekvašenému chlebu, protože On byl ten Bezhříšný, bez jakéhokoliv kvasu, a tak naplnil Svátek nekvašených chlebů (Viz Lukáš 1:35; Jan 8:46; 14:30; 2.Korintským 5:21; Židům 7:26; 1.Petrova 1:19; 1.Janova 3:5).
Svátek prvotin
Tento svátek představoval Ježíšovo vzkříšení. Vzkříšený Ježíš byl prvotinou z mrtvých:
V den Svátku prvotin mával kněz před Bohem snopem z první sklizně. Ze sklizně se nesmělo nic sníst, než se prvotiny předložili Bohu.
Když byl Ježíš vzkříšen, zjevil se Marii Magdalské. Když si uvědomila, že je to Ježíš a přiblížila se k Němu, řekl jí: “Nedotýkejž se mne; neb jsem ještě nevstoupil k Otci svému. Ale jdiž k bratřím mým, a pověz jim: Vstupuji k Otci svému, a k Otci vašemu, k Bohu svému, a k Bohu vašemu” ().
O chvíli později, však Tomášovi dovolil, aby se Ho dotkl, když mu řekl: “Vztáhni svůj prst sem a pohleď na mé ruce, vztáhni svou ruku a vlož ji do mého boku; a nebuď nevěřící, ale věřící.” ().
Mezi těmito dvěmi událostmi Ježíš udělal přesně to co řekl – vystoupil do nebe, aby se ukázal Otci jako prvotina těch, kteří budou ze Země zachráněni. Poté se vrátil na Zem, aby přebýval a těšil své přátele po 40 dní, až do doby, kdy znovu odešel do nebe (Lukáš 24:51).
Tyto tři svátky (Hod beránka, Svátek nekvašených chlebů a Svátek prvotin) se slavily ve třech po sobě následujících dnech, což představovalo dny Kristovy smrti a vzkříšení.
Přečti si o třech dalších židovských svátcích, které ukazovaly na Kristův druhý příchod.
Autor:
Článek je převzatý z knihy Na pravdě záleží (orig. Truth Matters) od Prof. Dr. Waltera Veitha
Další články ze série: Boží plán na odstranění hříchu
- Proč Ježíš zemřel?
- Spasení, milost a zákon
- Milost ve Starém zákoně
- Abraham: Příklad milosti
- Starověké svědectví
- Dva zákony - Desatero a Obřadní zákon
- Nebylo snad Desatero přibito na kříž?
- Symbolická svatyně
- Náš Soudce a náš Obhájce
- Každoroční svátky ukazovaly na Ježíše
- Svátky jako předobraz prvního Kristova příchodu
- Svátky jako předobraz druhého Kristova příchodu
- Den smíření
- Naplnění dne smíření
- Láska a spravedlnost (Příběh o vládci Šamilovi)
1 I řekl Hospodin Mojžíšovi a Áronovi v egyptské zemi: 2 Tento měsíc bude pro vás počátkem měsíců. Bude pro vás prvním měsícem roku. 3 Vyhlaste celé pospolitosti Izraele: Desátého tohoto měsíce ať si každý vezme beránka na otcovský dům, beránka na rodinu. 4 A kdyby rodina byla na beránka příliš malá, ať si přibere souseda nejblíže svému domu do počtu duší. Každý bude započten na beránka podle toho, co kdo sní. 5 Budete mít beránka bez vady, ročního samce; vyberete ho z beránků nebo z kůzlat. 6 A bude ve vaší péči až do čtrnáctého dne tohoto měsíce. Potom ho celé shromáždění pospolitosti Izraele k večeru zabije. 7 Pak vezmou z krve a dají na obě veřeje a na nadpraží domů, v nichž ho budou jíst. 8 Té noci budou jíst maso; budou je jíst pečené na ohni s nekvašenými chleby a hořkými bylinami. 9 Nebudete jíst z něho nic syrového ani vařeného ve vodě, ale pouze pečené na ohni i hlavu s hnáty a s vnitřnostmi. 10 Nic z něho neponecháte do rána. Co z něho zůstane do rána, to spálíte ohněm. 11 A budete ho jíst takto: Bedra budete mít přepásaná, sandály na nohou a hůl v ruce. Budete ho jíst ve spěchu. Bude to velikonoční oběť Hospodinu. 12 A té noci projdu egyptskou zemí a pobiji v egyptské zemi všechno prvorozené od lidí až po dobytek. Vykonám soudy nad všemi bohy Egypta. Já, Hospodin. 13 Krev na domech, v nichž budete, bude vaším znamením; když uvidím tu krev, pominu vás a nebude mezi vámi zhoubná pohroma, když budu bít egyptskou zemi.
Komentujte