Naše spása je v centru kříže Ježíše Krista. Ale co dělali lidé se svými hříchy předtím, než byl Ježíš ukřižován na Golgotě? Jak se usmířily hříchy ve starozákonní době?
Dispensationalista věří, že před Kristem záchrana přišla skrze zákon, a nyní, po Kristu, je spása z milosti. Ale jak jsme viděli v předchozím článku, všichni jsou povinni zachovávat Boží zákon. Proto musí být spása pro lidi žijící před Kristem také z milosti. Ve skutečnosti Boží milost existovala i v době Noeho, který “nalezl milost v Hospodinových očích” ().
V 2.Petrově 2:5 je Noe nazván “hlasatel spravedlnosti”. Spravedlnost přichází skrze víru v Ježíše Krista. Nový zákon uvádí zcela jasně, že naše spása je cele v Kristu Ježíši. Proto je Kristus Spasitel i těch, kteří žili před ukřižováním.
Obětní systém Starého zákona ukazoval na smrt zaslíbeného Mesiáše. Evangelium bylo prezentováno formou – lidé měli pochopit a přijmout Boží plán spásy pomocí symbolů.
Obětní beránek židovského systému představuje Ježíše, nevinného beránka Božího, který snímá hříchy provinilého světa. Skrze svou oběť dokonce ruší záznamy o našem hříchu a uděluje kajícímu hříšníkovi věčný život. Prolitá krev beránka představuje krev Krista, která byla prolita za naše odpuštění.
Milost od počátku
Bible učí o spasení skrze Krista od doby pádu človkěa až do doby druhého příchodu Ježíše Krista. Krev Beránka, prvního obětovaného zvířete, zachránila Adama a Evu. Když hřích svlékl svatý pár z jejich “šatů spravedlnosti” a zůstali nazí, sám Bůh přikryl jejich nahotu zvířecími kůžemi (), symbolizující sravedlnost, která je k dispozici všem skrze Krista.
Zvíře, jež dalo svůj život, představovalo Beránka Božího, který bude za ně zabit. To, že je těmito kožešinami oblékl Bůh sám, představuje příslib obnovené spravedlnosti – musel jim vysvětlit kudy ke spáse, skrze Mesiáše, který přijde zaplatit cenu za hřích, aby mohli získat věčný život.
Přijatelná oběť
Rozdíl mezi spoléháním se na vlastní zásluhy, pokud šlo o spasení, a spoléháním se na zásluhy Mesiáše, který měl přijít, byl vidět v životě synů Adama a Evy, Kaina a Ábela.
Kain přinesl Bohu oběť pouze ze zemědělských produktů, z ovoce své práce. Jeho nabídka neobdržela schválení od Boha, protože tato oběť ukázala pouze to, že se Kain ohledně svého spasení spoléhal jen na své vlastní zásluhy, spíše než na krev Beránka. Nicméně, “…bez vylití krve není odpuštění”.
Abel předkládá na druhé straně oběť včetně prolité krve (). Jeho oběť byla přijata, neboť ukazovala na příchod Vykupitele. Ábel tak pochopil, že spásu lze získat pouze skrze víru v krev Beránka. Jeho svědectví platí dodnes.
Chcete-li číst dále o Boží milosti v průběhu historie, čtěte následující článek. Vypráví příběh o Abrahamovi, muži víry, který následoval Boží zákon a spatřil Boží milost v opravdu reálném světle.
Autor:
Článek je převzatý z knihy Na pravdě záleží (orig. Truth Matters) od Prof. Dr. Waltera Veitha
Další články ze série: Boží plán na odstranění hříchu
- Proč Ježíš zemřel?
- Spasení, milost a zákon
- Milost ve Starém zákoně
- Abraham: Příklad milosti
- Starověké svědectví
- Dva zákony - Desatero a Obřadní zákon
- Nebylo snad Desatero přibito na kříž?
- Symbolická svatyně
- Náš Soudce a náš Obhájce
- Každoroční svátky ukazovaly na Ježíše
- Svátky jako předobraz prvního Kristova příchodu
- Svátky jako předobraz druhého Kristova příchodu
- Den smíření
- Naplnění dne smíření
- Láska a spravedlnost (Příběh o vládci Šamilovi)
1 Had byl nejchytřejší ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh učinil. Řekl ženě: Opravdu Bůh řekl: Nejezte ze žádného stromu v zahradě? 2 Žena hadovi odpověděla: Z ovoce stromů v zahradě můžeme jíst. 3 Ale o ovoci stromu, který je uprostřed zahrady, Bůh řekl: Nejezte z něho, ani se ho nedotýkejte, jinak zemřete. 4 Had ženě řekl: Jistě nezemřete, 5 neboť Bůh ví, že v den, kdy z něho budete jíst, se vaše oči otevřou a budete jako Bůh, budete znát dobré a zlé. 6 Žena viděla, že je to strom dobrý k jídlu a lákavý pro oči, strom žádoucí pro získání moudrosti. Vzala z jeho ovoce a jedla. Dala také svému muži, který byl s ní, a jedl i on.
7 Oběma se otevřely oči a poznali, že jsou nazí. Sešili tedy fíkové listí a udělali si bederní roušky. 8 Pak uslyšeli hlas Hospodina Boha, procházejícího se po zahradě v denním větru, a ukryli se člověk i jeho žena před tváří Hospodina Boha uprostřed stromoví zahrady. 9 Hospodin Bůh zavolal na člověka a zeptal se ho: Kde jsi? 10 On odpověděl: Slyšel jsem tvůj hlas v zahradě a bál jsem se, protože jsem nahý; proto jsem se schoval. 11 I řekl: Kdo ti pověděl, že jsi nahý? Nejedl jsi ze stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst? 12 Člověk odpověděl: Žena, kterou jsi dal, aby byla se mnou, ta mi dala z toho stromu, a já jsem jedl. 13 Nato Hospodin Bůh ženě řekl: Cos to učinila? Žena řekla: Had mě podvedl a já jsem jedla.
14 A Hospodin Bůh řekl hadovi: Protože jsi to učinil, buď proklet a vyvržen od všech zvířat a od veškeré polní zvěře, budeš se plazit po břiše a žrát prach po všechny dny svého života. 15A položím nepřátelství mezi tebe a ženu a mezi símě tvé a símě její; ono tobě rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu.
16 Ženě řekl: Velice rozmnožím tvé strádání a tvou úzkost, v bolestech budeš rodit děti; budeš dychtit po svém muži, ale on bude nad tebou vládnout.
17 A Adamovi řekl: Protože jsi uposlechl svou ženu a jedl jsi ze stromu, o kterém jsem ti přikázal: Z toho nejez, budiž kvůli tobě prokleta země: S námahou z ní budeš jíst po všechny dny svého života. 18 Bude ti vydávat trní a bodláčí a budeš jíst polní rostliny. 19 V potu své tváře budeš jíst chléb, dokud se nenavrátíš do země, neboť jsi z ní vzat. Prach jsi a do prachu se navrátíš. 20 A člověk svou ženu pojmenoval Eva, protože ona se stala matkou všech živých. 21 A Hospodin Bůh udělal Adamovi a jeho ženě kožené suknice a oblékl je.
22 I řekl Hospodin Bůh: Hle, člověk je jako jeden z nás v tom, že zná dobré a zlé. Ať teď nevztáhne ruku, aby vzal a jedl také ze stromu života a žil navěky! 23 Proto Hospodin Bůh poslal člověka pryč ze zahrady Eden, aby obdělával zemi, z níž byl vzat. 24 Vyhnal ho a postavil od východu k zahradě Eden cheruby s míhajícím se plamenným mečem, aby střežili cestu ke stromu života.
Komentujte