Židovský zákon obsahoval řadu svátků, kterých se měl každý rok Boží lid účastnit. Tyto svátky představovali důležité události v plánu spasení a Kristově službě.
Svátky
Židovský zákon obsahoval řadu svátků, kterých se měl každý rok Boží lid účastnit. Tyto svátky představovali důležité události v plánu spasení a Kristově službě.
První tři svátky v židovském roce sloužili jako předobraz událostí
spojených s prvním Kristovým příchodem. Hod beránka (14. Nísan), představoval ukřižování. Svátek nekvašených chlebů (15. Nísan) představoval Kristovo tělo a byl symbolem Krista v hrobě. Svátek prvotin (16. Nísan) byl předobrazem vzkříšení. Tyto svátky se slavili po třech po sobě následujících dnech jako symbol Kristovy smrti a vzkříšení.
Slavnost týdnů (6. Síván) chápeme jako předobraz letnic (Pentecost – Penta znamená 50, tedy “padesátý den”), které se odehráli po Kristově nanebevstoupení. Slavnost týdnů připomínala den, kdy dal Bůh Svému lidu Desatero přikázání, což bylo 50 dní po Hodu beránka. 50 dní po Kristově smrti – pravém hodu Beránka – obdrželi o letnicích Jeho učedníci Ducha svatého. Byli zmocněni k tomu, aby šli a kázali světu Ježíše Krista.
Poslední tři svátky v židovském kalendáři ukazovaly na druhý Kristův příchod. Jednalo se o Slavnost troubení (1. Tišrí) poukazující na blížící se advent a oznámení soudu. Trubky byly používány jako symbol soudu (Zj 14:6-7; Jl 2:1). Den smíření (10. Tišrí) symbolizuje soud před druhým příchodem. Slavnost stánků (15. Tišrí) je symbolem cesty domů po druhém příchodu.
Když Ježíš zemřel, chrámová opona, která zakrývala Svatyni svatých, byla roztržena napůl odshora dolů (). Touto cestou Bůh demonstroval, že židovský obětní systém se svými rituály a obřady skončil. Smíření hříchů bylo vždy možné pouze skrze Krista a tyto symbolické praktiky skrze Krista došly svého naplnění.
Někteří lidé si myslí, že když Kristus naplnil obětní systém z obřadního zákona, můžeme nyní ignorovat všechny zákony ze Starého zákona, včetně Desatera přikázání a zdravotních zákonů. Přečtěte si o platnosti “morálního zákona” v dnešní době.
Evangelium v předobrazech a jeho pochopení
Starozákonní služba ve svatyni je předobrazem evangelia. Když studujeme symboliku svatyně, vede nás to k lepšímu pochopení Kristovy služby. Bible však k tomuto tématu upozorňuje na nebezpečí:
Jsou to silná slova, a je proto životně důležité, abychom rozumněli Kristově službě. Každý, kdo Jeho službu zlehčuje, prohlašuje za zbytečnou, mění ji nebo dokonce nahrazuje jinými prostředky spásy, popírá, že je Ježíš naplněním všech předobrazů. Je to stejné jako tvrdit, že Ježíš nepřišel v těle. Bible nás varuje, že příjde antikrist a nahradí Ježíšovu službu jiným systémem. Musíme proto znát biblické principy, abychom nebyli svedeni.
Následujme Petrova slova a utvrzujme v nás prorocké slovo, zatímco usilujeme o čistotu a spravedlnost:
Autor:
Článek je převzatý z knihy Na pravdě záleží (orig. Truth Matters) od Prof. Dr. Waltera Veitha
Další články ze série: Boží plán na odstranění hříchu
- Proč Ježíš zemřel?
- Spasení, milost a zákon
- Milost ve Starém zákoně
- Abraham: Příklad milosti
- Starověké svědectví
- Dva zákony - Desatero a Obřadní zákon
- Nebylo snad Desatero přibito na kříž?
- Symbolická svatyně
- Náš Soudce a náš Obhájce
- Každoroční svátky ukazovaly na Ježíše
- Svátky jako předobraz prvního Kristova příchodu
- Svátky jako předobraz druhého Kristova příchodu
- Den smíření
- Naplnění dne smíření
- Láska a spravedlnost (Příběh o vládci Šamilovi)
Komentujte