Satanova klamná moc se stává více a více zjevnou, když pozorujeme jeho úsilí proti Bohu a Jeho lidu. Jeho opovážlivý pokus zničit Boží svatý zákon dosáhl svého vrcholu úsilím o náhradu Boží soboty za neděli, a tím oklamal většinu lidí. Tato záležitost se stane centrem sporu v těchto posledních dnech, kdy se Satan snaží podvést „vyvolené“. To rozdělí celý svět na dvě třídy.
- Jaké jsou ty dvě skupiny, které budou existovat na konci světa?
- Čím se bude Boží lid lišit od bezbožných?
- Jak je nazváno Desatero?
- Jakým typem smlouvy je nazvána sobota?
- Je sobota smlouvou jen pro Izraelity?
- Kde má být napsán zákon nebo smlouva?
Poznámka: Zákon je zapečetěn na čele Božího lidu nebo zapsán v jejich myslích. Čelo je sídlo mysli. Zachováváme Boží zákon nebo Jeho smlouvu naší mysli, znázorněnou čelem.
- Na základě čeho si Bůh může nárokovat naše uctívání a naši poslušnost? ; ;
- Který den je připomenutím Boží stvořitelské moci?
Poznámka: Bůh „vtiskne“, vštípí svůj zákon do myslí svých učedníků. Pečeť znázorňuje pravomoc. Bůh má právo na autoritu, protože je našim Stvořitelem. Ustanovil pečeť nebo památník stvoření v sedmém dni – sobotě.
- Proč Bůh používá příkaz o sobotě jako rozpoznávací pečeť Jeho pravých následovníků?
Poznámka: Odpočíváme v sobotu v připomínce na stvoření a na naše spasení. Ten, kdo je Stvořitelem, je také stvořitelem naší svatosti. Bez Boha nevlastníme žádnou svatost. To je v přímém rozporu s náboženstvím, které učí, že spasení je možné si zasloužit eucharistií nebo skutky. Když odpočíváme v Boží sobotu, spočíváme v dokonalém a kompletním díle Božího spasení pro nás. Spasení přichází z pouhé milosti (nezasloužená Boží přízeň) a není nic, co můžeme udělat, abychom si ho zasloužili.
- Jak se liší „svatí“ nebo Boží lid od bezbožných?
Poznámka: Boží lid poslouchá Jeho smlouvy a zákony skrze moc Ducha svatého žijícího v nich. Satan vlastní padělek pro každou pravdu, kterou Bůh učinil zjevnou. Tak jako existuje Svatá Trojice Božství: Otec, Syn a Duch svatý, tak satan má „nesvatou trojici“, která zahraje významnou roli v posledních dnech. V této a následující lekci si vysvětlíme, kdo a jací jsou ti tři.
- Popiš šelmu, kterou viděl Jan.
a) hlav a rohů
b) Jaké jméno bylo na každé hlavě?
c) Byla podobná:
d) Nohy jako:
e) Ústa jako:
f) Kdo dal šelmě její moc?
Poznámka: Rouhání v Bibli znamená činit se rovným s Bohem nebo se nad Něho povyšovat, proto tato šelma je tou, která sama sebe vyzdvihuje.
- Kdo je drak?
Poznámka: Abychom rozluštili, kdo nebo co je tou šelmou, potřebujeme studovat proroctví Daniele. Kniha Daniel je ve Starém zákoně a poukazuje na proroctví poslední doby a kniha Zjevení je v Novém zákoně, která se také soustředí na proroctví poslední doby. Kniha Daniel vrhá světlo na knihu Zjevení a Zjevení rozvíjí proroctví Daniele. Potřebují být studovány ve vzájemném propojení.
- Co Daniel viděl vystupovat z moře?
- Co šelma představuje?
- Co symbolizuje „moře“?
Poznámka: V Danielovi 2. kapitole Bůh zjevil skrze svého proroka Daniele, že budou existovat čtyři velké světové říše. Čtvrté království, Řím, bude pak rozděleno na deset kmenů. Z nich se měla skládat starověká Evropa a dějiny to potvrdily. Vzhledem k tomu, že Daniel 7 také vypráví o čtyřech po sobě následujících královstvích, je zřejmé, že toto proroctví jde ruku v ruce s 2. kapitolou knihy Daniel. Protože Bůh popsal první království v Danielovi 2 jako Babylon, víme, že další tři musely být Médo – Persie, Řecko a Řím.
Poznámka: Tyto šelmy vyšly z moře, neboli z hustě zalidněné oblasti. Daniel viděl moře zmítané silným větrem. Větry zobrazují spory a války (Jeremjáš 49,36.37). Tímto způsobem každý z těchto národů vzniká z války, nepokojů. Cožpak se obvykle nezrodí většina národů právě takto? Naproti tomu šelma podobná leopardovi ze Zjevení 13. kapitoly vyšla z moře, ale nebyly zmíněné žádné větry, protože jí Satan dal svou moc.
- Kolik rohů měla tato šelma?
Poznámka: Těchto deset rohů jsou stejné jako deset prstů u nohou sochy z Daniele 2. kapitoly. Jedná se o rozdělení římské říše. Deset barbarských kmenů učinilo konec dlouhé, železné vlády Říma. Těchto deset kmenů vládlo nějakou dobu a tři se zcela rozpadly. Zbylých sedm se stalo předchůdci moderní Evropy. To je ta stejná šelma (nebo národ), o které je psáno v knize Daniel 2 a 7.
- Co má ten „malý roh“ moc udělat?
„Oči a ústa, která mluvila “
„Vede proti a je“
Mluví slova proti “
„ Jeho svaté
„Bude se změnit a “
Poznámka: Tato moc vzniká z rozděleného Říma. Moc tohoto malého rohu se bude lišit od těch prvních desíti. Tyto byly všechny politickými mocnostmi, toto bude náboženská moc. Tato chvástající moc je stejná jako šelma z moře ze Zjevení 13. Je to papežský Řím.
Nyní shrňme tuto moc papežského Říma, která je identifikována v 2. a 7. kapitole Daniele a ve 13. kapitole Zjevení:
- Malý roh přišel k moci mezi deseti rohy, což bylo v západní Evropě (viz )
- Malý roh vznikl někdy po roce 476 n.l. (viz ). Jestli vyrostl mezi deseti rohy, pak musel vzniknout poté, co už existovaly. Deset rohů povstalo, aby rozdělily Římskou říši v 476 n.l.
- Malý roh vyvrátil tři z desíti rohů, jakmile se dostal k moci (viz ).
- Malý roh má na své hlavě člověka, který za něj mluví, lidský vůdce, který vlastní jeho moc (viz ).
- Malý roh má jiný druh moci, než má deset rohů (viz ).
- Malý roh se bude rouhat proti Bohu (viz ). Rouhání je, podle Bible, když se člověk považuje být roven Bohu (viz ) a/nebo si přivlastňuje právo odpouštět hříchy (viz ).
- Malý roh používá svou moc k pronásledování Božího lidu. Je to pronásledující moc (viz ).
- Malý roh bude usilovat o změnu Božího zákona (viz )
Závěr: Svět je rychle šikován do jednoho z dvou praporů, nesoucí pravomoc Boží nebo Satanovu. Rozhodnout se být věrný, znamená vystavit se opozici, ale konečným výsledkem je vnitřní pokoj a věčný život. Bible mluví jasně a zřetelně o Satanových záměrech. Dozvíme se o nich v další lekci.
Klíč k odpovědím k lekci č. 21
1 – zlí a spravedliví
2 – budou mít znamení na svém čele
3 – smlouva
4 – věčná smlouva
5 – ne
6 – v srdcích a v myšlení
7 – jako Stvořitel
8 – sedmý den-Sobota
9 – posvěcení pochází jedině od Boha
10 – dodržují přikázání a mají víru Ježíšovu
11 – a) 10 rohů, 7 hlav; b) jména urážející Boha; c) podobná levhartovi; d) nohy jako tlapy medvěda; e) tlama jako tlama lví; f) drak
12 – satan
13 – čtyři šelmy
14 – království
15 – lidi, národy a jazyky
16 – 10
17 – troufale; válku…svatým a přemáhal je; Nejvyššímu a bude hubit; snažit…doby a zákon
Další články ze série: Biblické lekce
47 Dále je království Nebes podobné síti, která byla spuštěna do moře a shromáždila všechny druhy ryb. 48 Když se naplnila, vytáhli ji na břeh, posadili se, dobré sebrali do nádob a špatné vyhodili ven. 49 Tak tomu bude při skonání věku: Vyjdou andělé, oddělí zlé zprostředka spravedlivých
1 Potom jsem uviděl čtyři anděly stát na čtyřech úhlech země a držet čtyři zemské větry, aby vítr nevál na zemi ani na moře ani na žádný strom. 2 A uviděl jsem jiného anděla, jak vystupuje od východu slunce a má pečetidlo živého Boha. Mocným hlasem zvolal na ty čtyři anděly, kterým bylo dáno škodit zemi a moři: 3 “Neškoďte zemi, moři ani stromům, dokud neoznačíme otroky našeho Boha na jejich čelech!”
28 Byl tam s Hospodinem čtyřicet dní a čtyřicet nocí; chléb nejedl a vodu nepil a napsal na desky slova smlouvy, Deset slov.
Zachovávejte sobotu
12 Hospodin řekl Mojžíšovi: 13 Promluv k synům Izraele: Jistě budete zachovávat mé soboty, neboť to je znamení mezi mnou a vámi po všechny vaše generace, abyste věděli, že já Hospodin vás posvěcuji. 14 Budete zachovávat sobotu, neboť je pro vás svatá. Ten, kdo by ji znesvětil, jistě bude usmrcen; ano, každý, kdo by dělal v ní nějakou práci, takový člověk bude vyhlazen ze svého lidu. 15 Po šest dní se bude konat práce a sedmý den bude nejsvětější sobota, svatá Hospodinu. Každý, kdo by dělal práci v sobotní den, jistě bude usmrcen. 16 Ať synové Izraele zachovávají sobotu a slaví sobotu po všechny své generace jako věčnou smlouvu. 17 Bude věčným znamením mezi mnou a syny Izraele, neboť v šesti dnech Hospodin učinil nebesa a zemi a sedmý den přestal a oddechl si.
Nikdo, kdo miluje Hospodina, není vyloučen z jeho služby
1 Toto praví Hospodin: Zachovávejte právo a jednejte spravedlivě, protože brzy přijde má záchrana a bude zjevena má spravedlnost. 2 Blahoslavený je člověk, který to činí, a lidský syn, který se toho drží; který zachovává sobotu před znesvěcením a střeží svou ruku před pácháním čehokoliv zlého.
3 Ať neříká cizinec, který se připojuje k Hospodinu: Hospodin mě jistě oddělí od svého lidu. A eunuch ať neříká: Hle, jsem suchý strom.
4 Neboť toto praví Hospodin o eunuších, kteří zachovávají mé soboty, zvolili si to, v čem mám zalíbení, a drží se pevně mé smlouvy: 5 Dám jim ve svém domě a mezi svými hradbami místo a jméno lepší než synů a dcer, dám jim věčné jméno, které nebude zmařeno.
6 Také cizince, kteří se připojují k Hospodinu, aby mu sloužili a aby milovali Hospodinovo jméno, aby byli jeho otroky, kteří všichni zachovávají sobotu před znesvěcením a drží se pevně mé smlouvy, 7 ty přivedu na svou svatou horu a rozradostním je ve svém domě modlitby; jejich zápaly a jejich oběti budou vystupovat pro zalíbení nad mým oltářem. Vždyť můj dům se bude nazývat domem modlitby pro všechny národy. 8 Výrok Panovníka Hospodina, který shromažďuje zapuzené Izraelovy: Ještě mu k jeho shromážděným shromáždím další.
16 “Toto je smlouva, kterou s nimi uzavřu po těch dnech, praví Pán: budu dávat své zákony do jejich srdce a napíši je do jejich mysli,”
25 Ke komu mne tedy připodobníte? Komu jsem roven? praví ten Svatý. 26 Pozvedněte své oči vysoko a pohleďte: Kdo stvořil tyto věci? Ten, kdo vyvádí podle počtu jejich zástup, všechny je volá jménem, pro jeho velkou sílu a ohromnou moc žádná z nich nechybí.
10 Ale Hospodin je pravý Bůh, on je živý Bůh a věčný král. Před jeho hněvem se třese země, národy nevydrží jeho rozhořčení. 11 Toto jim řekněte: Bohové, kteří nebesa a zemi neučinili, zmizí ze země a zpod těchto nebes. 12 Svou silou Hospodin učinil zemi, svou moudrostí založil svět a svou rozumností roztáhl nebesa.”
5 Vždyť všichni bohové národů jsou nicotnosti; Hospodin však učinil nebesa.
1 Tak byla dokončena nebesa a země i všechny jejich zástupy. 2 Sedmého dne Bůh dokončil své dílo, které konal, a sedmého dne přestal s veškerým svým dílem, které konal. 3 Bůh sedmý den požehnal a posvětil ho, protože v něm přestal s veškerým svým dílem, které Bůh stvořil a učinil.
12 Dal jsem jim také své soboty, aby se staly znamením mezi mnou a jimi, aby poznali, že já Hospodin je posvěcuji. 20 Svěťte mé soboty a budou znamením mezi mnou a vámi, abyste poznali, že já jsem Hospodin, váš Bůh.
12 Zde je vytrvalost svatých, kteří zachovávají Boží přikázání a Ježíšovu víru.
Šelma z moře
1 Tu jsem uviděl, jak z moře vystupuje šelma, která měla deset rohů a sedm hlav; na svých rozích měla deset diadémů a na svých hlavách jména urážející Boha. 2 Ta šelma, kterou jsem uviděl, byla podobná levhartovi, její nohy jako tlapy medvěda a její tlama jako tlama lví. A drak jí dal svou sílu, svůj trůn a velikou pravomoc.
9 A byl svržen veliký drak, ten dávný had, nazývaný Ďábel a Satan, který svádí celý obydlený svět. Byl svržen na zem a jeho andělé byli svrženi s ním.
2 Daniel promluvil: Ve vidění jsem během noci přihlížel tomu, jak hle, čtyři nebeské větry vzdouvají Veliké moře 3 a z moře vystupují čtyři veliké šelmy, každá jiná.
17 Ty veliké šelmy, které jsou čtyři, to ze země povstanou čtyři králové. 23 Takto pravil: Ta čtvrtá šelma bude čtvrté království na zemi, které se bude ode všech těch království odlišovat, požere celou zemi, podupe ji a bude ji drtit.
15 Ještě mi řekl: “Vody, které jsi viděl, kde ta smilnice sedí, jsou lidé a zástupy, národy a jazyky.
Šelma z moře
1 Tu jsem uviděl, jak z moře vystupuje šelma, která měla deset rohů a sedm hlav; na svých rozích měla deset diadémů a na svých hlavách jména urážející Boha.
ČEP
19 Chtěl jsem mít jistotu o tom čtvrtém zvířeti, které bylo odlišné ode všech ostatních a bylo mimořádně strašné: mělo železné zuby, bronzové drápy, žralo a drtilo a zbytek rozšlapávalo svýma nohama,
20 i o deseti rozích, které mělo na hlavě, a o dalším, který vyrostl a před nímž tři spadly, totiž o tom rohu, který měl oči a ústa mluvící troufale a jevil se větší než ostatní.
21 Viděl jsem, že ten roh vedl válku proti svatým a přemáhal je,
22 až přišel Věkovitý a soud byl předán svatým Nejvyššího; nadešla doba a království dostali do držení svatí.
23 Řekl toto: „Čtvrté zvíře – na zemi bude čtvrté království, to se bude ode všech království lišit; pozře celou zemi, podupe ji a rozdrtí.
24 A deset rohů – z toho království povstane deset králů. Po nich povstane jiný, ten se bude od předchozích lišit a sesadí tři krále.
25 Bude mluvit proti Nejvyššímu a bude hubit svaté Nejvyššího. Bude se snažit změnit doby a zákon. Svatí budou vydáni do jeho rukou až do času a časů a poloviny času,
ČSP
19 Chtěl jsem tedy mít jistotu o té čtvrté šelmě, která se od nich ode všech odlišovala — byla neobyčejně strašlivá, měla zuby železné a drápy bronzové, požírala, drtila a to ostatní svýma nohama pošlapávala —
20 i o těch deseti rozích na její hlavě a o dalším, který vyrostl, a padly před ním tři, rohu takovém, že měl oči a ústa mluvící velké věci, a na pohled větším než jeho druhové.
21 Přihlížel jsem, jak onen roh vede válku se svatými a jak je přemáhá,
22 až přišel Věkovitý a soud byl dán svatým Nejvyššího a nadešla doba, že to království ovládli svatí.
23 Takto pravil: Ta čtvrtá šelma bude čtvrté království na zemi, které se bude ode všech těch království odlišovat, požere celou zemi, podupe ji a bude ji drtit.
24 A těch deset rohů, to deset králů povstane z toho království a po nich povstane jiný, jenž se od předešlých bude lišit a tři krále pokoří.
25 Bude pronášet slova proti Nejvyššímu a svatým Nejvyššího nedá pokoj. Bude také uvažovat, že změní doby a právo, a budou mu do ruky vydány až do času a časů a půl času.
8 Sledoval jsem ty rohy a hle, mezi nimi vyrostl další roh, nepatrný, ale tři z dřívějších rohů byly před ním vykořeněny. A hle, na tomto rohu byly oči jako oči lidské a ústa mluvící velké věci.
8 Sledoval jsem ty rohy a hle, mezi nimi vyrostl další roh, nepatrný, ale tři z dřívějších rohů byly před ním vykořeněny. A hle, na tomto rohu byly oči jako oči lidské a ústa mluvící velké věci.
8 Sledoval jsem ty rohy a hle, mezi nimi vyrostl další roh, nepatrný, ale tři z dřívějších rohů byly před ním vykořeněny. A hle, na tomto rohu byly oči jako oči lidské a ústa mluvící velké věci.
8 Sledoval jsem ty rohy a hle, mezi nimi vyrostl další roh, nepatrný, ale tři z dřívějších rohů byly před ním vykořeněny. A hle, na tomto rohu byly oči jako oči lidské a ústa mluvící velké věci.
24 A těch deset rohů, to deset králů povstane z toho království a po nich povstane jiný, jenž se od předešlých bude lišit a tři krále pokoří.
25 Bude pronášet slova proti Nejvyššímu a svatým Nejvyššího nedá pokoj. Bude také uvažovat, že změní doby a právo, a budou mu do ruky vydány až do času a časů a půl času.
30 Já a Otec jsme jedno.” 31 Židé se opět chopili kamenů, aby jej ukamenovali. 32 Ježíš jim řekl: “Ukázal jsem vám mnoho dobrých skutků od svého Otce. Pro který z nich mne chcete kamenovat?” 33 Židé mu odpověděli: “Nechceme tě kamenovat pro dobrý skutek, ale pro rouhání, že ty, člověk, děláš ze sebe Boha.”
5 Když Ježíš viděl jejich víru, řekl ochrnutému: “Synu, tvé hříchy jsou odpuštěny.” 6 Seděli tam někteří z učitelů Zákona a uvažovali ve svých srdcích: 7 “Proč takhle mluví? Rouhá se! Kdo je mocen odpouštět hříchy, neli jediný: Bůh.”
25 Bude pronášet slova proti Nejvyššímu a svatým Nejvyššího nedá pokoj. Bude také uvažovat, že změní doby a právo, a budou mu do ruky vydány až do času a časů a půl času.
25 Bude pronášet slova proti Nejvyššímu a svatým Nejvyššího nedá pokoj. Bude také uvažovat, že změní doby a právo, a budou mu do ruky vydány až do času a časů a půl času.
Komentujte