Mezi zastánci premilenismu najdeme tyto dva hlavní směry:
Dispenzacionální premilenismus
Tento názor připouští dvě skutečná vzkříšení z mrtvých: vzkříšení spravedlivých před miléniem a vzkříšení bezbožných po miléniu. Věří však také v tajné vytržení před obdobím soužení, těsně před Kristovým druhým příchodem a hlásá, že tisícileté království dojde naplnění v židovském národě. Tento pohled si žádá znovuobnovení židovského národa v Palestině, opětovné vystavení chrámu a znovuzavedení obětního systému.
Takovýto výklad činí mnohá Ježíšova učení pro církev neplatná. Všechna varování týkající se těžké doby před příchodem Krista, která byla dána církvi, se v tomto případě vztahují pouze na židy. Ve skutečnosti se pouze na židy vztahuje i Matouš 24 a Lukáš 21, protože se „evangelium o království“ týká pouze židů.
Dokonce i modlitba Páně „Přijď království tvé“ se obrací na židy, protože království se týká jen jich. Je-li tomu skutečně tak, pak pro křesťany ztrácí význam v podstatě všechna proroctví Bible, hovořící o příchodu Krista a nastolení jeho království. Scofield, zastánce premilenismu nepřipouští žádnou kontinuitu mezi věřícími Starého zákona a novozákonní církví. Jelikož Scofield věří, že Kristus učil podle staré dispenzace, znamenalo by to, že ani Kristova slova by se na nás nevztahovala. Aktuální jsou údajně jen epištoly.
Sedm dispenzací lidstvaKrálovství nevinnosti | Svědomí | Lidská vláda | Zaslíbení | Zákon | Milost | Tisíciletí |
---|---|---|---|---|---|---|
Před hříchem | Před potopou | Po potopě | Od Abrahama po exodus | Kněžská éra | Období církve | Vláda Krista |
V rozporu s dispenzačním pohledem Pavel kázal „Boží království židům i pohanům“ (Sk 20:25; 28:23.31). Ve skutečnosti se Matouš 24 a Lukáš 21 týkají církve.
Zastánci tohoto názoru z celé rozpravy překvapivě aplikují na církev pouze verše 40 a 41 z Matouše 24. Vidí v nich důkaz o tajném vytržení, ale zbytek kapitoly již neberou v potaz. Takové názory vytvářejí falešnou naději, protože pokud křesťané očekávají vytržení před časem soužení, budou špatně připraveni na těžké časy. Navíc je do takových názorů vestavěna doktrína o druhé naději pro ty, kteří odmítnou Kristovu milost.
Zastánci tohoto názoru dále věří ve vládu antikrista po vytržení, kdy během sedmi let všichni židé přijmou Krista. Pavel ve svém listu Tesalonickým podobné učení jasně zavrhuje. O dni Páně píše:
„Shromáždění“ bratří (verš 1) a zabití zlého (verš 8) se odehrává zároveň při příchodu Pána, ne ve dvou různých okamžicích.
Přečtěte si více o dispencionalizmu.
Historický premilenismus
Dle zastánců tohoto názoru zůstávají vykoupení ze všech věků po dobu milénia na zemi. Církev je Boží Izrael zahrnující všechen Boží lid. Doba milénia je dobou prvního tisíce let Božího království na zemi.
Historický premilenismus umísťuje konec doby milosti na začátek milénia a tím se liší od všech ostatních milenismů. Jejich chápání pozemského milénia však neodpovídá textům z Písma, které během tohoto období poukazují na zničenou zemi neobydlenou člověkem.
Písmo navíc umisťuje scény soudu v miléniu do nebes, což je v souladu s Kristovým slibem, že vezme vykoupené do příbytků, které jsou pro ně připraveny v nebi. Andělé shromáždí Boží vyvolené a ti jsou vzati, aby se mohli potkat s Pánem v nebi, zatímco nespravedliví jsou zničeni slávou jeho příchodu.
Čtěte dále o Soudu před druhým příchodem a o dalších událostech posledních časů.
Zpět na Druhý příchod Ježíše Krista
Autor:
Tento článek je převzat z knihy Na Pravdě záleží od profesora Waltera J. Veitha, mezinárodního řečníka, který při svém pátrání po pravdě hluboce studoval biblické otázky. Jeho populární série Genesis konflikt (Spor v knize Genesis) přivádí debatu o Stvoření a evoluci k novému napínavému vyvrcholení neboť rozebírá argumenty s vědeckým pohledem na věc. Jeho vysoce uznávaná série Total Onslaught (Totální útok) vrhá světlo na stav dnešního světa, který směřuje k jednotné světové vládě a předvídané apokalypse.
Komentujte