Dodržování sedmého dne v týdnu — soboty – mnoho novodobých teologů kritizuje. Opírají se přitom o Pavlův list Koloským. V Pavel varuje následovníky Krista před náboženským zákonictvím. Odkazuje se na “rukou psaný záznam”, který byl přibit na kříž a poté věřící napomíná:
“Rukou psaný záznam” (který svými ustanoveními svědčil proti nám) je odkazem na obřadní příkazy (ceremoniální zákon), které byly předobrazem Krista. To však nezahrnuje Desatero přikázání. Přečtěte si o rozdílech mezi těmito zákony.
Soboty, na které se odkazuje verš 16, jsou zmíněny společně s jídlem, pitím a svátky, o nichž se v Desateru nemluví. Pavel tím tvrdí, že obřadní zákon spolu se všemi zvláštními dny odpočinku docházejí naplnění v Kristu. Také píše v Efeským 2:14-15:
Tento zákon příkazů a ustanovení byl „stín budoucích věcí“ (Krista), jak tvrdí ve verši 17. Symbolicky zastupoval Kristův příchod a návrat. Jeho smrt naplnila první krok služby ve svatyni – obětování beránka jako výkupné za hřích.
Koloským 2:14 popisuje “rukou psaný záznam” jako ustanovení, které “svědčilo proti nám” a které “nám bylo nepřátelské”. Pavel píše, že “jej odstranil z našeho středu tím, že jej přibil na kříž”. Mnozí říkají, že toto je důkaz, že bylo Desatero přikázání přibito na kříž a tak se na nás již nevztahuje. Avšak po pečlivém přečtení zjistíme, že Koloským 2 vůbec o Desateru nemluví. V knize Deuteronomium 31:24-26, čteme, kterážto kniha byla proti nám:
Tedy je to onen ceremoniální zákon, napsaný Mojžíšem. Ten obsahoval rukou psaný záznam příkazů a ustanovení, který byl proti nám. Desatero Božích přikázání není nikdy nazváno jako zákon, který svědčí proti nám. Vždy bylo nazýváno “dokonalým zákonem svobody” nebo dokonce “královským zákonem” (Jakub 1:25; 2:8-12). Tento zákon je také nazván spravedlivým, dobrým, čistým a dokonalým (Žalm 19:8-9; 119:172; Římanům 7:12).
Ceremoniální zákon či “rukou psaný záznam” ukazoval na budoucí událost – smrt Krista – a sloužil k tomu, aby lidem připomínal, že jejich spása je možná pouze skrze oběť Beránka Božího. Den odpočinku z Desatera je ovšem památníkem stvoření a vykoupení a není stínem budoucnosti.
Další článek: 8 textů o sobotě
Zpět k článku: Sobota – “Dne sedmého odpočinutí jest”
Autor:
Článek je převzatý z knihy Na pravdě záleží (orig. Truth Matters) od Prof. Dr. Waltera Veitha
Další články ze série: Den odpočinku
- Sobota - "Dne sedmého odpočinutí jest"
- Královská pečeť
- Ježíš a sobota
- Učedníci a sobota
- Koloským 2 a sobota
- 8 textů o sobotě
- Stvoření a sobota
- Týdenní cyklus
- Byl první týden doslovných 7 dní?
- Nastala změna týdne?
- A co lunární soboty?
- Proč neděle?
- Konstantin a změna soboty
- Vzkříšení v neděli
- Prohlášení denominací
- Vychloubání římské církve o neděli
- Nejčastější otázky o sobotě
- Jak, kdy a proč byl den odpočinku přesunut ze soboty na neděli?
Ať vás tedy nikdo nesoudí pro pokrm a pro nápoj nebo kvůli svátku, novoluní nebo sobotám. To všechno je stín budoucích věcí, ale skutečnost je Kristus.
Komentujte