Pokud učení o pekle a očistci nejsou v souladu s Boží povahou, jaká je tedy pravda o posmrtném životě?
Tato záležitost zmátla během staletí již mnohé. Pohanské názory ovlivnily židovské učence, jako byl Josephus, v jejich myšlení s ohledem na posmrtný život. Josephus věřil, že mrtví jdou buď do nebe, nebo do pekla, zatímco čekají na vzkříšení. Věřil, že spravedliví jsou určeni na místo zvané „lůno Abrahamovo“, zatímco bezbožní jsou od nich odděleni hlubokou propastí a uvězněni na místě, na které spravedliví vidí a slyší tamější projevy pekelného ohně. Tyto představy jsou neslučitelné s jasným učením Bible, že „mrtví nevědí nic“ (Kaz 9:5).
Mnoho křesťanů se podobně drží učení o posmrtném životě v nebi nebo v pekle. Na důkaz citují řadu biblických pasáží, obzvláště Ježíšův slib lotrovi na kříži a podobenství o boháči a Lazarovi, kteří šli po smrti do pekla, a druzí naopak do „Abrahamova lůna“. Tyto texty potřebují objasnění. Musíme vždy studovat Bibli jako celek, abychom správně rozuměli kontextu. Je to především podobenství, proto není možné brát vážně jejich doslovný význam a stavět proti průhlednému biblickému učení ohledně stavu mrtvých.
Nic, co je v Bibli napsáno si vzájemně neodporuje. Pokud se zdá, že je přijatý koncept v nesouladu s Božím charakterem či ostatními pasážemi v Bibli, pak jsme pravděpodobně koncept nepochopili správně. Přečtěte si článek jak správně číst Bibli.
Nikde v Bibli nenajdeme učení o okamžitém posmrtném životě. Lazar, kterého Ježíš vzkřísil z mrtvých, jistě nešel do nebe či „lůna Abrahamova“, když zemřel. Ve skutečnosti celý koncept Amrahamova lůna, byl mýtem, který se v Ježíšově době objevoval. Ježíš tento mýtus použil, aby ilustroval pointu o snobství Izraelitů, které projevovali k chudým, vyvržencům a pohanům. Přečtěte si o tomto příběhu více.
Učení Nového zákona je v této otázce prosté. O Letnicích Petr řekl:
Pokud David, který byl “mužem podle Božího srdce” (1.Samuelova 13:14), není doposud v nebi, proč by tam měli být ostatní?
Lotr na kříži
Historický okamžik, který zmátl mnohé ohledně posmrtného života, byl ten, kdy Ježíš mluvil s lotrem na kříži, těsně před jejich smrtí. Je skutečně možné, že lotr na kříži přešel do nebe, když zemřel?
Lotr tehdy oslovil Krista na kříži:
Hleděl k budoucí události a prosil, aby na něj bylo v den závěrečné odplaty pamatováno. Těšil se na druhý příchod. Mt 16:28 poukazuje na Krista „přicházejícího se svým královstvím“ a v J 14:3 Kristus sám řekl: „Opět přijdu.“
Většina novodobých překladů Bible překládá Ježíšovu odpověď takto:
Byl lotr s Kristem v ráji „dnes“, tedy pátečního odpoledne či večera? Odpověď zní ne, jelikož ani Kristus sám nevystoupil do nebe až do doby, kdy nedělního rána prohlásil:
Pokud Kristus nevystoupil na nebe do neděle (rána vzkříšení), nemohl tak učinit ani lotr. Příčinu tohoto zmatku je nutno hledat ve skutečnosti, že původní Nový zákon byl napsán řeckými velkými písmeny a jedno slovo přecházelo v druhé bez mezer, teček nebo rozdělení na verše, které máme nyní. Rozdělení na verše bylo v biblických spisech zavedeno teprve po roce 1557. Překladatelé Bible museli určit správné umístění mezer a čárek ve verších.
Správné umístění zvláště této čárky v Lukáši 23:43 je rozhodující pro naše pochopení textu. Pokud by překladatelé umístili čárku za slovem “dnes”, text by vypadal následovně: “Amen, pravím ti dnes, budeš se mnou v ráji.”
Tato malá změna přináší soulad mezi tímto textem a zbytkem biblického učení o smrti. Přináší také pochopení Ježíšova výroku, kdy po vzkříšení říká, že dosud nevystoupil k Otci (Jan 20:17). Lotr dostal v den ukřižování pouze slib, že bude v nebi, až když Kristus připraví své království.
Několik překladů Bible skutečně klade čárku na toto místo, aby dala textu správný smysl. Jsou to Lamson Version, Emphasized Bible (od Josepha B. Rotherama z Kristových učedníků) a Překlad nového světa Svatých písem (Svědkové Jehovovi). Metodistický komentář od Adama Clarka také hovoří o nesprávném postavení čárky. Podobně je to v jiných národních překladech.
Dalším obtížným textem je Lukáš 16:19-31. Přečtěte si o kontroverzním podobenství o Lazarovi a boháči.
Autor:
Tento článek je převzat z knihy Na Pravdě záleží od profesora Waltera J. Veitha, mezinárodního řečníka, který při svém pátrání po pravdě hluboce studoval biblické otázky. Jeho populární série Genesis konflikt (Spor v knize Genesis) přivádí debatu o Stvoření a evoluci k novému napínavému vyvrcholení neboť rozebírá argumenty s vědeckým pohledem na věc. Jeho vysoce uznávaná série Total Onslaught (Totální útok) vrhá světlo na stav dnešního světa, který směřuje k jednotné světové vládě a předvídané apokalypse.
Komentujte