Přečtěte si celou kapitolu 1. Korintským 13.
Pavel nejprve pojmenoval všechny obecné špatnosti v korintském sboru, vysvětlil podstatu duchovních darů a princip nezištné lásky jako ústřední motiv všeho křesťanského úsilí, a teď přistupuje k tomu, aby jim vytkl zneužívání daru jazyků některými z nich.
Nemáme k dispozici všechny detaily otázek Korinťanů, na které Pavel reaguje. Rovněž v plnosti neznáme předpoklady a myšlenky, na základě kterých uvažovali. Proto musíme dedukovat z dialogu samotného, v němž Pavel s vyjádřenými názory buď souhlasí, či nesouhlasí. Pokud budeme mít na paměti, že zde máme tvrzení, po nichž následují protitvrzení, pomůže nám to sledovat Pavlovu polemiku. Pavel často používá spojku „ale“ či jinou odporovací spojku, aby dal najevo, že nesouhlasí s předchozím výrokem.
Tato kapitola je návodem pro zachování řádu v církevním společenství. Ve sboru by měly mít místo pouze takové aktivity, které vedou k duchovnímu růstu. Při vícejazyčném setkání je mluvení jazyky přípustné za předpokladu, že se tak děje podle určitého řádu a je zajištěn překlad. Nesrozumitelné projevy jsou v rozporu s Duchem Božím, protože Bůh nejedná tak, že by některým dal “dar”, který není pro tělo (církev) k užitku. Je to v rozporu s Jeho přirozeností – nesobeckou láskou. Fenomén mluvení v jazycích je dnes celosvětovým fenoménem, ale to ještě neznamená, že je to v souladu s principem Bible.
Uspořádání čtrnácté kapitoly prvního listu Korintským
- kapitola je psána jako antitetický paralelismus, což znamená, že téma je zpracováno paralelně ve formě pozitiv a negativ, čili protikladných myšlenek. Exegeze čtrnácté kapitoly, jak je zde prezentována, stejně jako celého listu Korintským byla vypracována P. Geyem van Pittiusem. Za účelem tohoto článku se podíváme pouze na základní strukturu kapitoly.
Jak by to mělo být
Láska je nejdůležitější hnací silou hlásání evangelia. Ne všichni, kteří obdrželi od Boha vidění, jsou proroci, a protože skutečných Božích proroků je jen málo, termín prorocká řeč je zde použit ve smyslu kázání a hlásání evangelia.
Jak by to nemělo být
Pavel cituje domněnky Korinťanů. Bible obsahuje pouze jednu definici jazyků a ta je zaznamenána ve Sk 2, kde je formulována jako dar jazyků. Pavel nesouhlasí se stanoviskem Korinťanů, což je zřejmé z jeho následného použití spojky „nýbrž“.
Jak by to mělo být
Jestliže lidé nerozumí tomu, co je řečeno, pak jejich řeč nemá pro druhé žádnou hodnotu, a to porušuje nezištný princip lásky. Prorokujte a hlásejte evangelium tak, aby bylo mnohým k užitku a k povzbuzení.
Jak by to nemělo být
Ti, kteří mluví v jazycích jen za účelem vlastního prospěchu, porušují princip lásky. Láska nevyhledává svůj prospěch. Pavel evidentně nesouhlasí, což dává najevo již zmíněnou odporovací spojkou „ale“. Kázání evangelia je k užitku církve a skrze takové kázání mluví Bůh sám.
Jak by to mělo být
Hovoří snad všichni jazyky? Evidentně nikoli, protože Pavel již předtím vysvětloval, že Bůh uděluje dary dle své vůle, a ne podle přání člověka.
Jak by to nemělo být
Jestliže je to Bůh, kdo rozděluje dary, a všichni nedostávají stejné dary, proč by si Pavel přál, aby všichni mluvili v jazycích? Pavel však neříká, že všichni musí mluvit jazyky, jen že by si to on z nějakého důvodu přál. Pravděpodobně Pavel reaguje na korintskou herezi, že lidé bez daru jazyků byli pokládáni za méněcenné křesťany.
Jak by to mělo být
„… ale ještě více“ ukazuje skutečný úmysl. Žádný dar není větší než jiný. (1K 12,4-26) A záměrem všech darů je šířit evangelium. Slovo — vykládat — může mít rovněž dva významy a oba jsou v Písmu použity. V prvním případě to může znamenat překládat, v druhém objasňovat či vysvětlovat. Za povšimnutí také stojí zdůraznění, že řeč musí být vykládána (tudíž překládána či vysvětlována).
Jak by to nemělo být
Pavel říká, že by nemělo smysl mluvit jazyky, pokud by z toho nikdo neměl prospěch.
Jak by to mělo být
Užitečné informace k růstu církve, to je to, co potřebujeme, a pokud někdo sděluje informace v jazycích, pak by měl mít také schopnost výkladu. Výraz „cizí“ se ve verši 13 v originálním textu neobjevuje. V korintském sboru musely být dva problémy týkající se mluvení v jazycích — v prvním případě to bylo nesprávné použití skutečného daru jazyků (lidé byli „nadutí“ a používali tento dar ve špatných situacích) a v druhém případě se jednalo o nesrozumitelné projevy, které nebyly druhým k užitku a tedy ani k žádnému prospěchu církve.
Jak by to nemělo být
Pavel nesouhlasí s tímto výrokem, což je patrné z jeho výroku v dalších verších. Cituje filozofii tehdejší doby. „Co tedy“ ukazuje jeho nesouhlas s předchozím výrokem. Pavlův názor se shoduje s veršem patnáctým a verš šestnáctý to ještě dále rozvádí.
Jak by to mělo být
Jak by to nemělo být
Pokud tedy uctívání a vzdávání díků neslouží k prospěchu i jiným, není k užitku.
Jak by to mělo být
Pavel je vděčný za svůj dar jazyků, ale nerad by ho používal nesprávným způsobem a zneužíval ho (slovo „cizí“ v původním textu není).
Jak by to nemělo být
Pavel jim připomíná svůj předchozí výklad: Dokud jsem byl dítě, mluvil jsem jako dítě, smýšlel jsem jako dítě, usuzoval jsem jako dítě; když jsem se stal mužem, překonal jsem to, co je dětinské. 1K 13:11
Jak by to mělo být
Schopnost mluvit jazyky je dar, který by měl sloužit k tomu, aby mohli být osloveni věřící všech národů. Dar proroctví má hodnotu pro ty, kteří již věří. Pokud by dar jazyků byl pro věřící, nebyla by splněna podmínka principu nezištné lásky.
Jak by to nemělo být
Zmatení jazyků v jakékoli podobě by bylo evangeliu ke škodě a nevěřící by od pravdy spíš odrazovalo, než pro pravdu získávalo. Nesrozumitelné projevy by nebyly nikomu k užitku. Odporovací spojka „ale“ opět zdůrazňuje správný způsob uctívání.
Jak by to mělo být
Srozumitelná smysluplná slova přesvědčí a povedou k opravdovému obrácení.
SHRNUTÍ
AUTOR:
Tento článek je převzat z knihy Na Pravdě záleží od profesora Waltera J. Veitha, mezinárodního řečníka, který při svém pátrání po pravdě hluboce studoval biblické otázky. Jeho populární série Genesis konflikt (Spor o původu) přivádí debatu o Stvoření a evoluci k novému napínavému vyvrcholení neboť rozebírá argumenty s vědeckým pohledem na věc. Jeho vysoce uznávaná série Total Onslaught (Totální útok) vrhá světlo na stav dnešního světa, který směřuje k jednotné světové vládě a předvídané apokalypse. Jeho kniha Genesis konflikt, stejně tak i série videí, která předkládá myšlenky z této knihy, jsou k dispozici také v našem eshopu.
Komentujte