Žijeme v tom, co Starý Zákon nazývá “časem konce,” (B21: poslední čas) tedy obdobím těsně před druhým příchodem Krista. Tuto frázi používá Daniel ve svých kapitolách 8-12 celkem pětkrát. Říká nám, že to období nastane v přesně Bohem určenou dobu. Tento čas nastal, jak zjistíme, v roce 1798.
Jak poznáme, že období času konce již nastalo?
Daniel 7:25 nám říká o období vlády papežství, které trvalo 1260 let, jak můžeme vidět v tabulce.
Daniel 7:25 | ...a budou mu do ruky vydány až do času a časů a půl času. |
Daniel 12:7 | ...a přisáhl při Věčně živém, že k určené době, dobám a polovině... |
Zjevení 12:6 | A žena utekla do pustiny, kde měla od Boha připravené místo, aby ji tam živili tisíc dvě stě šedesát dní. |
Zjevení 12:14 | ...aby mohla letět do pustiny na své místo, kde skryta před hadem bude živena čas a časy a půl času. |
Zjevení 13:5 | ...a byla jí dána moc, aby činila, co chce po čtyřicet dva měsíce. |
1260 prorockých dní 42 prorockých měsíců | čas (1 židovský rok) = 360 dní = 12 měsíců časy (2 roky) = 720 dní = 24 měsíců půl času = 180 dní = 6 měsíců |
Daniel 12:6-7 používá stejné časové údobí k tomu, aby vysvětlil, kdy nastane čas konce. Dovršením období 1260 let papežské nadvlády v roce 1798, čas konce započal.
Během doby papežské nadvlády byla pravda o Kristu a Jeho evangeliu pošlapávána “slovy”, která byla pronášena “proti Nejvyššímu”. Nicméně, Daniel 12:4 nám říká, že dalším znakem začátku doby konce je i obnovení pravd:
Daniel obdržel také vidění, v němž mu bylo řečeno, že po 2300 večerech a jitrech (dnech) bude očištěna svatyně. Daniel tomu vidění nedokázal porozumět a ani plně neporozuměl tomu, co se má stát během doby konce. To proto, že proroctví mělo být zapečetěno až do doby konce, jak jsme právě četli v Danieli 12:4.
V hebrejštině je u slova “poznání” určitý člen, který naznačuje, že poznání knihy Daniel se v čase konce rozmnoží. Jestliže doba konce již nastala, pak už se poznání rozmnožilo a Danielovo proroctví muselo již být rozpečetěno. Došlo k tomu?
Poznání se rozmnoží
Pochopení vždy vychází z poslušnosti Božího zákona (Žalm 119:100.104) a Božího svědectví – Jeho Slova, vyřčeného proroky všech dob (Žalm 119:125.130.144). Jestli má být pravda obnovena, pak je podstatné, aby byl pochopen Biblický koncept pravdy.
V Písmu jsou uvedeny tři definice pravdy:
Obnovit pravdu znamená splnit všechny tyto prvky. Pravda je Kristo-centrická, založená na Božím Slově a zahrnuje v sobě poslušnost Božího zákona.
Podle knihy Daniel přinese doba konce rozmnožení poznání a odhalení Danielova zapečetěného proroctví. Historie nám potvrzuje, že se obnovil zájem o Písmo doprovázený misionářskou horlivostí, a to okolo roku 1798 – počátku doby konce:
- V roce 1795 byla zorganizována Londýnská misionářská společnost, kterou o rok později následovala New Yorská misionářská společnost.
- Velké světové biblické společnosti byly taktéž založeny v období mezi lety 1798 a 1844, kdy končí proroctví o 2300 letech.
- Ve spojitosti s obnovou zájmu bylo zformováno množství zdravotních společností. V roce 1807 William Metcalf dokonce založil vegetariánskou a abstinenční Společnost biblických křesťanů ve Filadelfii.
- Mnoho z historických jmen a odkazů v Bibli – obzvlášť v knize Daniel – nebylo podloženo jinými zdroji až do konce 18. století. Na straně 10 díla Archeologie a Starý Zákon se dočteme: “Dá se říct, že moderní archeologie má svůj počátek v roce 1798, kdy byly vědeckému bádání Napoleonovy expedice otevřeny starožitnosti údolí Nilu.” V tomto období byly také dešifrovány starověké hieroglyfy, které se dokonale shodovaly s biblickými historickými zmínkami.
- V roce 1769 byl patentován první parní stroj, a tím byla otevřena cesta pro parníky (1810-1817), a železnice (1825). Evangelium mělo být rozšířeno do “celého světa” a tímto dal Bůh prostředky k provedení tohoto úkolu.
- V hudebním světě byly náměty velkých biblických událostí vskutku skvělým zdrojem inspirace, například pro Händelova “Mesiáše”, jenž se zaměřoval na Krále králů nebo pro Haydnovo “Stvoření”, které zkomponoval v roce 1844.
Rozpečetění Danielova proroctví
V tomto období obnoveného zájmu o Písmo začal baptista William Miller objevovat biblická proroctví. Zavrhoval běžně přijímané výklady Písma a znovu přinesl myšlenku, že jádrem biblických proroctví je návrat Krista a skutky Jeho následovníků.
Zatímco některé jeho myšlenky byly správné, Miller z nich nesprávně vyvodil, že Kristův druhý příchod nastane 22. října roku 1844. Kristus se, jak víme, v roce 1844 nevrátil. Ti, co Jeho příchod očekávali, byli hořce zklamáni a mnozí se od Millerova učení odvrátili.
Nicméně však několik málo věřících začalo studovat Slovo Boží do hloubky, aby porozuměli důvodům svého velkého zklamání. Právě tito věrní odhalili tajemné Danielovo proroctví o svatyni. Zjistili, že knihy Daniel a Zjevení obsahují mnoho klíčů k porozumění proroctví z osmé kapitoly knihy Daniel.
Přečtěte si celý příběh o Williamu Millerovi a Velkém zklamání z roku 1844.
AUTOR:
Tento článek je převzat z knihy Na Pravdě záleží od profesora Waltera J. Veitha, mezinárodního řečníka, který při svém pátrání po pravdě hluboce studoval biblické otázky. Jeho populární série Genesis konflikt (Spor o původu) přivádí debatu o Stvoření a evoluci k novému napínavému vyvrcholení neboť rozebírá argumenty s vědeckým pohledem na věc. Jeho vysoce uznávaná série Total Onslaught (Totální útok) vrhá světlo na stav dnešního světa, který směřuje k jednotné světové vládě a předvídané apokalypse. Jeho kniha Genesis konflikt, stejně tak i série videí, která předkládá myšlenky z této knihy, jsou k dispozici také v našem eshopu.
Další články ze série: Příběh evangelia
- Příběh evangelia
- Hnutí druhého příchodu
- Začátek doby konce
- Velké zklamání a zrození Adventismu
- Co je to trojandělské poselství?
- Poselství prvního anděla
- Poselství druhého anděla
- Poselství třetího anděla
- Zjevení 10 a Trojandělské poselství
- Kdo je to "ostatek"?
- Příchod Elijáše
- Adventismus a závěrečný konflikt
Komentujte