Byl Ježíš podvodník, nebo pravý Mesiáš, Syn Boží? Tuto otázku si musí zodpovědět každý z nás. Je naprosto klíčová, protože znamená rozdíl mezi věčným životem a smrtí. Jedno je jisté. Ježíš způsobil větší rozruch a náboženské spory než kterýkoliv jiný zakladatel náboženského systému na světě. Činil si ohromující nároky, které jej prohlašují za jediný zdroj spásy padlého lidstva, což nevyhnutelně vede k rozkolu mezi různými náboženskými systémy. Nejsme-li přístupní kompromisům, pak se toto napětí řeší jen těžko. Buď měl Kristus pravdu, anebo neměl. Zdá se, že tu kompromis není vůbec možný. Pokud měl pravdu, bude se kontroverze stupňovat a jejím konečným řešením bude slavný Kristův návrat na zemi, nastolení jeho království a soud nad živými i mrtvými. Teprve ten fi nálně rozřeší dosavadní spory. Pokud se mýlil, pak Mesiáš, očekávaný mnoha náboženskými systémy, ještě nepřišel, nebo přišel mnohokrát v podobě různých učitelů světa nebo nepřijde vůbec. Dokonce i názory jednotlivých křesťanů na Ježíše se liší. Někteří jej považují za Boha, Spasitele, Pána a Mesiáše. Jiní však Krista považují za zvláštní stvořenou bytost. Kdo má pravdu?
Jeho tvrzení
Tvrzení ostatních
Starozákonní proroctví aplikovaná na Krista
Josh McDowel uvádí ve své knize Evidence That Demands a Verdict (Důkaz, který vyžaduje rozhodnutí) 60 proroctví Starého zákona, jež byla naplněna v Kristu v Novém zákoně. Odhaduje se, že dvacet devět z těchto proroctví týkajících se Mesiáše bylo napsáno mnoha různými autory v průběhu minimálně pěti století — a naplněno během 24 hodin jeho života. Podívejme se alespoň na některá proroctví či starozákonní texty, které nacházejí své osvětlení v Novém zákoně:# | Popis | Proroctví | Naplnění |
---|---|---|---|
1 | Narození z panny | … Hle, dívka počne a porodí syna a dá mu jméno Immanuel. - Iz 7,14 | A Josef… přijal svou manželku k sobě. Ale nežili spolu, dokud neporodila syna; a dal mu jméno Ježíš. - Mt 1,18;24.25 |
2 | Betlém | A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů věčných. - Mi 5,1 | …se narodil Ježíš v judském Betlémě… - Mt 2,1 |
3 | Činění zázraků | Tehdy se rozevřou oči slepých a otevřou se uši hluchých. Tehdy kulhavý poskočí jako jelen a jazyk němého bude plesat… - Iz 35,5.6 | Ježíš obcházel všechna města i vesnice… uzdravoval každou nemoc a každou chorobu. - Mt 9,35 |
4 | Příjezd do Jeruzaléma na oslu | … dcero jeruzalémská, propukni v hlahol! Hle, přichází k tobě tvůj král, spravedlivý a zachráněný, pokořený, jede na oslu. - Za 9,9 | Přivedli oslátko k Ježíšovi, hodili přes ně své pláště a Ježíše na ně posadili. - L 19,35 |
5 | Zrazen přítelem | I ten, s nímž jsem žil v pokoji a jemuž jsem důvěřoval, ten, jenž můj chléb jedl, vypíná se nade mne a zvedá patu. - Ž 41,10 | … a Iškariotský Jidáš, který ho pak zradil. - Mt 10,4 |
6 | Třicet stříbrných a hrnčířovo pole | A tak vzav třidceti stříbrných, uvrhl jsem je v domě Hospodinově před hrnčíře. - Za 11,13 (PBK) | A on odhodil ty peníze v chrámě a utekl … a velekněží … koupili za ně pole hrnčířovo… - Mt 27,5-7 |
7 | Chování při obžalobě | Byl trápen a pokořil se, ústa neotevřel… - Iz 53,7 | Na žaloby velekněží a starších nic neodpovídal. - Mt 27,12 |
8 | Fyzické týrání | Jenže on byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost … jeho jizvami jsme uzdraveni. - Iz 53,5 | Tu jim propustil Barabáše, Ježíše dal zbičovat a vydal ho, aby byl ukřižován. - Mt 27,26 |
9 | Probodené ruce a nohy | … zprobíjeli ruce mé i nohy mé. - Ž 22,17 (BK) | … ukřižovali jej… - L 23,33. (Přitom mu byly přibity ruce i nohy na kříž.) |
10 | Ukřižování se zločinci | … vydal sebe sám na smrt a počítal se mezi viníky… - Iz 53,12 (NBK) | S ním byli ukřižováni dva povstalci, jeden po pravici a druhý po levici. - Mt 27,38 |
11 | Dělení roucha, losování o oděv | Dělí se o mé roucho, losují o můj oděv. - Ž 22,19 | … vojáci… vzali jeho šaty a rozdělili je na čtyři díly, každému vojákovi díl; zbýval ještě spodní šat. Ten šat byl beze švů, od shora vcelku utkaný. Řekli mezi sebou: „Netrhejme jej, ale losujme, čí bude!“ - J 19,23.24 |
12 | Nabídnutí octa | Do jídla mi dali žluč, když jsem žíznil, dali mi pít ocet. - Ž 69,22 | Dali mu napít vína smíchaného se žlučí; ale když je okusil, nechtěl pít. - Mt 27,34 |
13 | Žádná kost nebyla zlomena | Ochraňuje všechny jeho kosti, nebude mu zlomena ani jedna. - Ž 34,21 | Když přišli k Ježíšovi a viděli, že je již mrtev, kosti mu nelámali. - J 19,33 |
14 | Byl pohřben v hrobu boháče | A určili mu hrob mezi ničemy, ale byl s bohatým ve své smrti, protože se nedopustil násilí a v jeho ústech nebylo lsti. - IZ 53,9 | ...přišel bohatý člověk z Arimatie, jménem Josef... Josef tělo vzal, zavinul je do čistého plátna a položil je do své nové hrobky, kterou vytesal ve skále. - Mt 27,57-60 |
Někteří se domnívají, že se tyto starozákonní texty nebo proroctví vyplnily na Ježíši náhodou nebo shodou okolností. Podle teorie pravděpodobnosti je šance, že by se na jakékoli jedné lidské bytosti až do současnosti naplnila tato proroctví (včetně proroctví o ukřižování), pouze jedna ku stu trilionům.
Ve Starém zákoně je více než 300 odkazů na Mesiáše, které byly napsány v průběhu 1500 let. Někteří skeptici se zdráhají použít tato proroctví jako potvrzení Ježíšova mesiášství, protože se domnívají, že byla napsána za dob Ježíše, nebo dokonce až po něm. Podle konzervativních učenců však byly poslední knihy Starého zákona napsány kolem roku 450 př. Kr. Méně konzervativnější učenci se přiklánějí k pozdějšímu datu, ale ne pozdějšímu, než byl rok 250 př. Kr., protože řecký překlad Starého zákona byl dokončen během vlády Ptolemaia Filadelfa (285-246 př. Kr.). To je historicky podložený fakt, který dokazuje, že rozpětí mezi předpověďmi Starého zákona a jejich naplnění v Kristu činí minimálně 250 let.
Pro více informací se podívejte na přednášku Jen prostý člověk? od prof. Dr. Waltera Veitha
Autor:
Článek je převzatý z knihy Na pravdě záleží (orig. Truth Matters) od prof. Dr. Waltera Veitha
Komentujte