Nový zákon obsahuje některé pasáže o stravovacích předpisech, které nás mohou zmást, pokud jim nebudeme správně rozumět.
Tento článek pokračuje tam, kde předchozí biblické pojednání skončilo: zabývá se námitkami k dodržování stravovacích předpisů v Leviticu 11 a Deuteronomiu 14.
V tomto článku budeme probírat dvě pasáže z Nového zákona, které se často mylně interpretují v souvislosti se stravovacími předpisy.
Otázka 1: Římanům 14:14 říká: “Vím a jsem přesvědčen, že nic není nečisté samo v sobě, ale tomu, kdo něco pokládá za nečisté, je to nečisté.” Říkal snad Pavel, že nic není nečisté?
Odpověď: Porovnejte Římanům 14 a 1. Korintským 8-10. Uvidíte, že se v rané církvi řeší stejný problém – napětí mezi dvěma stranami v rané církvi ohledně tohoto tématu.i
Židovští konvertité (vědomi si stravovacích předpisů), neměli problém jíst čistá zvířata prodávaná na pohanských trzích. Pohanští konvertité měli za to, že pohanské modly činí obětované maso nečistým:
Spor nebyl ohledně stravovacích předpisů, ale kvůli masu obětovanému pohanským modlám. Pavel pobízel židovské a nežidovské věřící, aby se neodsuzovali kvůli obětovanému masu. Pavel říká v 1.Korintským 8:10-11 toto:
Jinými slovy, nevytvářej bratrovi pocit, že by měl ignorovat své svědomí, a snažit se jíst maso obětované modlám. On má pocit, že je ztracen, protože jeho svědomí mu nedopřeje klidu.
Pavel se nezabývá morálním zákonem. On volá po porozumění citlivého svědomí slabších bratrů.ii Radí:
Otázka 2: V Matoušovi 15:11 Ježíš říká: ”Ne, co vchází do úst, znesvěcuje člověka, ale co z úst vychází, to člověka znesvěcuje”. Znamená to, že můžeme jíst co chceme?
Odpověď: Existují důsledky pro všechno, co jíme – dobré i špatné. Když budeme jíst málo, našemu tělu to uškodí, stejně tak jako když budeme jíst akorát, to nám naše těla pomůže udržet zdravá.
Tento verš je třeba chápat ve správném kontextu. To neznamená, že když něco jíme, je to pro nás dobré, bez ohledu na to, co to je. Všichni víme, že existuje mnoho věcí, které mohou jít “do úst”, ale mají strašné následky. Mnohé potraviny nebo léky, které máme k dispozici, nám mohou ublížit, a nejsou díky tomuto verši bezpečné k jídlu.
U Matouše 15:2, farizeové kritizovali Ježíše: “Proč tvoji učedníci přestupují tradici starších? Vždyť si neomývají své ruce, když jedí chléb!” Farizeové se nestarali ve skutečnosti o fyzickou čistotu. Farizeové jen chtěli, aby Ježíš dodržoval jejich rituál omývání, aby jakékoli pohanské “poskvrnění” mohlo být magicky odstraněno.
Ve verši 15 Petr žádá Ježíše, aby jim toto podobenství vysvětlil. Uvědomil si, že mělo hlubší smysl, než jen rituální omývání. Ježíš to vysvětluje takto:
Tato pasáž se nezabývá stravovacími radami, ale bezcenným rituálním mytím, zatímco temné srdce zůstává nedotčeno.
Poznámky:
i. Mějte na paměti, že když Pavel říká, že “nic není nečisté samo o sobě”, myslí tím, že nelze vždy říci jen na základě vlastního úsudku, co je čisté a nečisté. Je to určeno Božím slovem. Pokud člověk cítí, že něco je nečisté, pak je bezpečné vyhnout se požívání takového jídla, protože nemá víru takové jídlo jíst bez výčitek. Pouze znalost Božího slova může dovolit našemu svědomí zůstat v klidu při vědomí, že určité potraviny jsou čisté a nečisté.
ii. Římanům 14:5 hovoří o upřednostňování “jednoho dne nad jiný”, jako i o jezení (nebo nejezení) obětovaného pokrmu. Oba tyto problémy jsou zaměřeny na uctívání svátků a oběti. Pavel nechtěl stáhnout nové věřící zpět k mrtvým rituálům, protože některé “informovanější” osoby povzbuzovaly slabší bratry, aby je viděli jako “neškodné”. Pavel chtěl, aby věřící věnovali speciální pozornost problému se svědomím slabších bratří. Pavel neříkal věřícím, ani aby ignorovali sobotu v Desateru přikázání nebo stravovací předpisy stanovené Stvořitelem od doby Noeho.
Autor:
Prof. Walter Veith, Ph.D. – Doktor zoologie, je uznávaný autor, vědec a lektor z Jihoafrické university v Kapském městě. Oblast výzkumu profesora Veitha je výživová fyziologie soustředěná na účinek moderního chovu zvířat na výskyt nemocí u lidí. Jeho objevy jsou dostupné online prostřednictvím Amazing Discoveries. Napsal několik knih a je autorem mnohých video-prezentací na témata: archeologie, biologie, kreacionizmus, historie a biblická proroctví. V současnosti působí jako kazatel Církve adventistů sedmého dne v Transvaalském sdružení v JAR.
(Originál publikován 13.května 2009)
Další články ze série: Maso a Bible
- Umělé maso
- Čisté a nečisté: Historie lidské stravy
- Čistá zvířata
- Nečistá zvířata
- Platí stále pravidla ohledně stravy ze Starého zákona?
- Čisté a nečisté v Novém zákoně
Komentujte