Židovské svátky ve Starém zákoně ukazovaly na jednotlivé aspekty z Ježíšovy služby. První tři svátky (Hod beránka, Svátek nekvašených chlebů a Svátek prvotin) předpovídaly Kristův první příchod na Zemi. Další tři: Slavnost troubení, Den smíření a Slavnost stánků byly spojeny s Kristovým druhým příchodem.
Slavnost troubení
O Slavnosti troubení se Boží lid sešel v posvátném shromáždění a ceremoniálně troubil na trubky. Tato slavnost ukazovala na oznámení před-adventního soudu (tj. soudu před druhým příchodem Krista). Tento soud symbolizoval Den smíření, a jeho naplnění se mělo stát na konci . Symboly Slavnosti troubení tedy došly naplnění v událostech před rokem 1844.
Slavnost stánků
Tato slavnost byla radostnou oslavou sklizně. Židé postavili stánky z olivových, palmových, borovicových či myrtových větví, a bydleli v nich 7 dní (Nehemiáš 8:15). Slavnost stánků měla Izraelitům připomínat čas, kdy žili ve stáncích, poté co je Bůh vyvedl z Egypta. Měla jim připomínat Boží dobrotu.
Sklizeň, kterou ten den Židé oslavovali, představuje poslední sklizeň spasených. Hodování symbolizovalo radost, kterou spasení budou po Kristově návratu prožívat.
Třetím svátkem, který představoval Kristův druhý příchod je Den smíření.
Autor:
Článek je převzatý z knihy Na pravdě záleží (orig. Truth Matters) od Prof. Dr. Waltera Veitha
Další články ze série: Boží plán na odstranění hříchu
- Proč Ježíš zemřel?
- Spasení, milost a zákon
- Milost ve Starém zákoně
- Abraham: Příklad milosti
- Starověké svědectví
- Dva zákony - Desatero a Obřadní zákon
- Nebylo snad Desatero přibito na kříž?
- Symbolická svatyně
- Náš Soudce a náš Obhájce
- Každoroční svátky ukazovaly na Ježíše
- Svátky jako předobraz prvního Kristova příchodu
- Svátky jako předobraz druhého Kristova příchodu
- Den smíření
- Naplnění dne smíření
- Láska a spravedlnost (Příběh o vládci Šamilovi)
1 Ve třetím roce kralování krále Belšasara se ukázalo mně, Danielovi, vidění následující po tom vidění, které jsem měl na počátku. 2 Ve vidění jsem spatřil, že hledím, jak jsem v opevnění Šúšanu v provincii Élamu. Spatřil jsem ve vidění, jak jsem byl u brány Úlaj. 3 Pozvedl jsem oči a viděl, hle, nějaký beran stál před branou a měl dva rohy, a to rohy vysoké, ale jeden vyšší než druhý a ten vyšší vyrostl později. 4 Viděl jsem, jak beran trkal na západ a na sever a na jih, a žádné zvíře před ním nemohlo obstát ani nebylo, kdo by z jeho ruky vysvobodil. Dělal si, co se mu zlíbilo, a vyvýšil se.
5 Zatímco jsem se to snažil pochopit, hle, od západu přes celou zemi přicházel kozel, aniž by se dotýkal země, a ten kozel měl mezi očima viditelný roh. 6 Když se přiblížil až k beranovi vybavenému dvěma rohy, kterého jsem spatřil stát před branou, rozeběhl se k němu se zuřivou silou. 7 Viděl jsem, jak na berana naběhl. Rozzuřil se na něj a zasáhl toho berana, až mu roztříštil oba rohy. Beran neměl sílu, aby před ním obstál. Ten ho porazil na zem, podupal ho a nebylo, kdo by berana z jeho ruky vysvobodil. 8 Kozel se nadmíru vyvýšil. Ale když zesílil, jeho veliký roh se zlomil a místo něho vyrostly viditelné čtyři, a to na čtyři strany světa. 9 Pak z jedné z nich vyrazil jakýsi nepatrný roh, ale neobyčejně vzrostl k jihu i k východu i k Ozdobě. 10 Vzrostl až k vojsku nebes a shodil na zem některé z toho vojska i některé z hvězd a pošlapal je. 11 Ba až k veliteli toho vojska se vyvýšil a od něho odebral soustavnou bohoslužbu a povrženo bylo sídlo jeho svatyně, 12 kdežto nad tou soustavnou bohoslužbou bylo věrolomně dáno vojsko, a byť pravdu povrhlo na zem, úspěšně se prosadilo.
13 Slyšel jsem také, jak jeden svatý hovoří. A jeden svatý pravil tomu dotyčnému, který hovořil: Za jak dlouho nastane to vidění o té soustavné bohoslužbě a té pustošící věrolomnosti, vydávající v pošlapání jak svatyni, tak vojsko? 14 A řekl mi: Až do večera i jitra dvoutisícího třístého, a napravena bude svatyně.
15 Když jsem já, Daniel, sledoval to vidění a snažil se, abych je pochopil, stalo se náhle, že přede mnou stál kdosi vzhledem jako člověk 16 a uprostřed Úlaje jsem slyšel volat lidský hlas. Říkal: Gabrieli, dej tomuto pochopit to vidění. 17 On se přiblížil k mému místu, ale když přicházel, vyděsil jsem se a padl jsem na tvář. Tehdy ke mně promluvil: Pochop, lidský synu, že to vidění je pro čas konce. 18 Když se mnou hovořil, tvrdě jsem spal tváří k zemi. On se mne ale dotkl a postavil mne zpříma. 19 Pak řekl: Hle, oznámím ti, co nastane koncem rozhořčení, neboť určenou dobou nastane konec. 20 Ten beran, kterého jsi viděl, vybavený dvěma rohy, jsou králové médští a perští. 21 A ten chlupatý kozel je král řecký a ten velký roh mezi jeho očima je ten první král. 22 Pak se zlomil a místo něho povstali čtyři, to čtyři království povstanou z národa, ne však v jeho síle.
23 A koncem jejich kralování, až dokonají vzpurníci,
povstane král drzý a zkušený v záludnostech.
24 Jeho síla bude mocná, ne však v jeho síle,
a bude mimořádně ničit a prosadí se,
vykoná to, zničí i mocné, ba i lid svatých.
25 A pro svou vychytralost dokáže prosadit i podvod.
Když se v srdci vyvýší a v míru bude ničit mnohé,
ano i proti Veliteli velitelů bude se stavět,
tehdy bez zásahu ruky bude rozdrcen.
26 Vidění o večeru a jitru a co řečeno, je pravda. Ty ale to vidění uzavři, je totiž na velmi dlouho. 27 Tehdy jsem se já Daniel roznemohl a dlouho mi nebylo dobře. Když jsem opět vstal a konal službu u krále, zůstával jsem zdeptán z toho vidění, ale nic jsem nechápal.
Komentujte